ENQUETE - Folkebibliotekerne anno 2015
Lone Sewerin
Som opfølgning på rapporten har vi bedt en række nøglepersoner om at give et bud på fremtidens folkebibliotek.
Vagn Ytte Larsen, formand for Danmarks Biblioteksforening: |
Et folkebibliotek, der rummer de kerneværdier, som biblioteket har været kendt for. Et folkebibliotek, der er et mødested for mennesker – det unikke ved et folkebibliotek med fri og lige adgang er, at det kan skabe rammer for mødestedsaktiviteter – kulturelle og læringsinitiativer. Et folkebibliotek, der byder velkommen med rum og service – et personale, der modtager med gejst og engagement, og som er meget opsøgende. Et moderne folkebiblotek rummer rigtig mange muligheder på nettet – digitaliseringen er et must. Folkebiblioteket er overalt i det lokale samfund med opsøgende arbejde og en ordentlig og god markedsføring. Folkebiblioteket i videnssamfundet er en uundværlig partner – ligesom biblioteket indgår i partnerskaber som bidrager til at biblioteket udvikler sig og bliver skarp i sin profil. Folkebiblioteket er åbent 24 timer, syv dage om ugen – både på nettet og fysisk. Internationalt samarbejde er vigtigt for folkebiblioteket, fordi det danske folkebibliotek er åbent og givende og i stand til at modtage god udvikling. |
Lone Knakkergaard, centralbibliotekerne og bibliotekschef for Vejle Bibliotekerne: |
Den økonomiske situation om fem år vil være præget af fremdrift og opsving. Bibliotekerne kan så i endnu højere grad forfølge gode idéer, udvikle og levere endnu bedre service til borgerne, når som helst og hvor som helst. De er katalysatorer for kultur og læring i kommunerne og har fokus på at agere i partnerskab med andre. Bibliotekerne har rammerne. Sammen med borgere og andre interessenter skabes indholdet. Danskernes Digitale Bibliotek er blevet virkelighed og bibliotekerne samarbejder om at levere indhold, og det præsenteres også på andre sites end bibliotekernes egne. Der samarbejdes med rettighedshaverne om adgang til og formidling af værkerne på en for alle parter gunstig måde. I de fysiske biblioteker er der fokus på spændende præsentationer og formidling af materialer uanset form. På storskærme kan borgerne følge tvudsendel-ser fra også de danske kanaler. Der er etableret ’se- og lyttepladser’, hvor borgerne selv vælger, hvad de vil se og høre. Borgerne kan deltage i kurser og arrangementer, der medvirker til at udvikle borgerne gennem hele livet. Kurserne kan både være ”traditionelle” og digitale it-læringsprogrammer. Der er etableret studiepladser/gruppe- og møderum, som kan benyttes uden for den bemandede åbningstid. Endelig er der mulighed for at låne ’værksteder’ til både skabelse af musik og billedkunst. I den forbindelse samarbejdes med andre lokale institutioner/fore-ninger (musik- og kunstskole). Medarbejderne er fagligt dygtige, synlige, opsøgende og kommunikerende ’værtsfolk’ (og ikke vagter). |
|
Også om fem år vil biblioteket efter KLs opfattelse være en vigtig kulturinstitution i lokalsamfundet, ligesom folkebiblioteket fortsat vil være en vigtig platform for læring og fællesskab blandt borgerne i vidensamfundet. Jeg håber konkret, at vores folkebiblioteker om fem år blandt andet vil være forskellige i forhold til i dag på følgende tre punkter:
Jeg mener sammenfattende, at tiden kalder på fremsynede og ukonventionelle biblioteksløsninger. I det perspektiv rummer både de åbne biblioteker og det digitale bibliotek nogle spændende muligheder. |
|
Folkebibliotekets bestand af klassisk og moderne skønlitteratur samt lødige faglitterære værker er vedligeholdt og udbygget. Alt trykt materiale skal være tilgængeligt inden for en kort tidshorisont. Folkebiblioteket er levende og følger med tiden og fungerer som teknologicenter for borgerne. Folkebiblioteket er et af lokalområdets kulturcentre. Folkebiblioteket fungerer som studiecenter i et udbygget samarbejde mellem skole-, folke- og forskningsbiblioteker, primært i regionen. Samarbejde på tværs af disse skal være en naturlig arbejdsgang for at tilgodese borgernes ønsker. Folkebibliotekets mobilitet øges med f.eks. bogbusser og samarbejde med købmandsbutikker i yderområder i Danmark. |
| Forrige | Næste | | Til sidens top |
Denne side er kapitel 10 af 22 til publikationen "Bibliotek og Medier 2010:2".
Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2010/2/index.htm
© 2010