Inspiration og læring

Jonna Holmgaard Larsen

Med udgangspunkt i brugernes behov og relevante samarbejdspartnere

Under dette indsatsområde anbefaler udvalget, at folkebibliotekerne arbejder systematisk på at videreudvikle og forstærke bibliotekets lærings- og inspirationstilbud med udgangspunkt i brugernes behov.

Anbefalingen er konkretiseret i fire punkter. I det følgende omtales hvert punkt med udvalgte eksempler på en indsats eller et projekt, der arbejder med udvikling på området og som sådan kan ses som opfølgning af rapportens anbefalinger.

Lokale partnerskaber med oplysningsforbundene

Første punkt handler om etablering af lokale partnerskaber med oplysningsforbundene.

Den kompetente borger – fremtidens samarbejde mellem folkeoplysning og folkebiblioteker er titlen på Århus-udgaven af to projekter, Styrelsen for Bibliotek og Medier har igangsat til modeludvikling af et sådant samarbejde.

Idéen til projekterne kommer fra Århus og bygger på erfaringerne fra et mangeårigt positivt samarbejde mellem de to parter. Projektet gennemføres af biblioteket sammen med Folkeoplysningssamvirket i byen og en række oplysningsforbund.

Projektets arbejde er ramt ind i en aktuel politisk debat i forbindelse med Det Nationale Folkeoplysningsudvalgs arbejde forud for en revision af folkeoplysningsloven. I debatten har konkurrenceaspektet mellem områderne desværre fyldt mere end det gode samarbejde.

Kunstmuseet ARoS dannede i marts måned ramme om en workshop, hvor 40 strategiske ledere og innovationsmedarbejdere som en del af projektet arbejdede med spørgsmålet: “Hvordan kan et øget samarbejde mellem folkeoplysningen og folkebiblioteker sikre den enkelte borger større mulighed for personlig og uddannelsesmæssig udvikling?”

Forslaget om en videnspolitik var det initiativ blandt dagens resultater, der blev vurderet som det mest komplekse og krævende, men som også ville være det mest lovende og perspektivrige. Forslaget indebærer, at det på nationalt plan gøres lovpligtigt for kommunerne at udfærdige en videnspolitik. På lokalt plan skal videnspolitikken indgås mellem kommunalt finansierede institutioner som biblioteker, folkeoplysningsforbund, daghøjskoler, folkeuniversitet og evt. ungdomsskole, musikskoler og ungdomsklubber. Desuden skal der indgås partnerskaber med gymnasier, skoler, dansk som andet sprog, VUC, universiteter m.m.

Læs mere på projektets hjemmeside www.denkompetenteborger.dk.

Danskernes it-færdigheder

Det andet punkt vedrører en udbygning af den eksisterende indsats for at udvikle danskernes it-færdigheder.

Lær mere om IT er den fælles indsats til styrkelse af danskernes basale it-færdig-heder. Konceptet er udviklet i regi af IT-og Telestyrelsen og drives i et netværk med en lang række bidragydere. Folkebibliotekerne, som er til stede i alle kommuner og som har en lang tradition for

borgerlæring på området, spiller en central rolle her. Indsatsen er beskrevet i rapporten, men kan suppleres med, at der i maj måned forventes underskrevet en ny treårig samarbejdsaftale med IT- og Telestyrelsen, der udbygger samarbejdet yderligere. Aftalen vil omfatte opgaver med sidemandsoplæring af de uddannede it-formidlere til flere kollegaer i bibliotekssektoren såvel som til andre parter i Lær mere om IT-netværket, superbrugere til konceptets hjemmeside www.it-for-midler.dk og udarbejdelse af flere elæ-ringstilbud.

Læsefremme

Indsatsen for gennem partnerskaber at fremme læsning blandt læsesvage befolkningsgrupper er ligeledes et punkt, som fremhæves af udvalget.

Koncept for bibliotekets betjening af læsesvage er et igangværende projekt, som drives i et partnerskab mellem bibliotekerne i Herning, Horsens og Hillerød samt Nota.

Projektets mål er at udvikle et enkelt og lettilgængeligt koncept for folkebibliotekets betjening af læsesvage. Formålet er at gøre det lettere for folkebibliotekerne at opprioritere betjeningen af læsesvage, sådan at denne gruppe får bedre muligheder for at tilegne sig viden på trods af handicappet. Resultatet vil være udviklingen af en virtuel værktøjskasse, der vil være tilgængelig for andre biblioteker.

Gruppen af læsesvage danskere udgør ca. en million. Læsevanskeligheder er selvsagt et stort handicap i Danmark. Det gælder i uddannelse og job såvel som det at klare sig som borger i hverdagen. Folkebibliotekerne har allerede en række tilbud, der retter sig mod denne målgruppe. Udfordringen består i at få kontakt med målgruppen og gøre bibliotekets tilbud relevante og attraktive.

Projektet har hentet inspiration i Holland, hvor erfaringerne viser, at et sådan koncept har stor succes med at øge indsatsen på nationalt plan. I denne måned går projektgruppens studietur da også til Holland.

Følg projektet på Projektbanken http:// udviklingspuljeprojekter.bibliotekogme-dier.dk.

Aktiviteter i biblioteket med kulturtrænere

Under dette punkt anbefaler udvalget, at der arbejdes målrettet med programsatte aktiviteter i biblioteket.

Programsatte aktiviteter i det enkelte bibliotek kan udgøres af mange forskellige former for aktiviteter. Det kan være lokalt fastsatte programmer, og det kan være deltagelse i aktivitetsprogrammer, fælles for landets biblioteker eller for biblioteker sammen med en eller flere andre partnere. Det kan være læringsaktiviteter eller kulturelle aktiviteter, og det kan være en kombination af de to typer.

Ovenfor er beskrevet tre forskellige aktiviteter, der må karakteriseres som læringsaktiviteter. Derfor følger her omtale af en indsats, der har hovedfokus på bibliotekets rolle som kultursted: uddannelse af kulturtrænere.

Kulturtræneruddannelsen har været genstand for den fælles kompetenceindsats i centralbiblioteksregi i 2009 og 2010. Den 5. maj afsluttede 2010 holdet sin uddannelse med en fælles Camp-dag under temaet Biblioteket som 24/7 kultursted – i kraft af events og oplevelser. Med det nye hold er der nu i alt 40 kulturtrænere.

Det specielle uddannelsesforløb er udsprunget af et ønske om at løfte bibliotekernes arbejde med arrangementsvirksomhed ind i bibliotekets overordnede strategi.

Uddannelsesforløbet er tilrettelagt i samarbejde mellem centralbibliotekernes tovholdere for den fælles kompetenceudvikling og konsulentfirmaet Pluss Leadership, der også har stået for gennemførelsen. Det er rettet mod de medarbejdere på folkebibliotekerne, der arbejder med at skabe idéer til, tilrettelægge, koordinere, formidle og styre events og oplevelser for voksne.

Indholdet i uddannelsen har været undervisning i bl.a. eventudvikling, værtskab, idéudvikling, storytelling, grundlæggende projektstyring, fundraising, markedsføring og undervisningstilrettelæggelse.

Campdagen vidnede om et stort potentiale blandt unge ildsjæle, ansat i folkebiblioteker over hele landet, der har teorien i orden og er i stand til at tænke strategisk og tilrettelægge kreative og inspirerende programmer i bibliotekerne. Der er stor bevidsthed om, at aktiviteterne skal give mening for brugerne og følge en rød tråd med udspring i bibliotekets kerneydelser, som vidner om, at det netop er biblioteket, der er afsender.

I rapporten om folkebibliotekerne i vidensamfundet beskrives en ny model for folkebiblioteket i viden– og oplevelsessamfundet. Kulturtrænerne kan bidrage til at udfylde bibliotekets rolle i alle de fire rum, men rammer vel især ind i Inspirationsrummet, der understøtter erkendelse/erfaring og innovation og i Det performative rum, der understøtter engagement og innovation.

De 40 kulturtrænere kan bidrage til den strategiske debat i biblioteket og de kan tage ud på andre biblioteker og fungere som forandringsagenter ved at facilitere processer. Brug dem!

Bogen Kogebog for kulturtrænere er udkommet i 2. udgave med afslutningen af dette års uddannelsesforløb.

 

Denne side er kapitel 6 af 22 til publikationen "Bibliotek og Medier 2010:2".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2010/2/index.htm
© 2010