Bogstart godt i gang

Kamma Kirk Sørensen

Siden den 2. marts hvor Bogstart gik i luften er der blevet taget godt imod de biblioteksansatte, når de kommer på besøg i hjemmene med en bogpakke og tid til en snak om børns sprog og børnelitteratur



De biblioteksansatte i de 15 bogstart-kommuner gør et stort stykke arbejde for at få bogstartprogrammet forankret i de lokale boligområder. Formålet med Bogstart er at bakke op om indsatsen ’tidlig læring’ og bidrage til, at børnene har et godt udgangspunkt for at lære at læse ved skolestart. En del af dette forarbejde er at give børnene lysten til at lære at læse ved at skabe muligheden for at familien kan dele gode læseoplevelser, at invitere børnene ind i det børnelitterære univers og ind i en fælles begrebsverden gennem legen med sproget. De primære mål med besøgene er derfor at få en dialog med familien om hvordan bøgerne kan danne rammen for samvær. Derfor er det væsentligt at bruge sproget sammen med børnene og inspirere familierne til, hvordan det kan udfoldes.

Banke, banke på

Og de biblioteksansatte går netop ud til familierne med lysten til at gå i dialog. Bibliotekernes tilbagemeldinger på hjemmebesøgene er positive. Boligområderne er ofte multietniske miljøer, og de biblioteksansatte når det halve af verden rundt på deres besøg, møder forskellige kulturer og forskellige traditioner med børnelitteratur. Nogle får endda muligheden for at introducere familien til børnelitteraturen for første gang ved at forære bogpakken til barnet. Der er stor forskel på besøgene, og de biblioteksansatte skal altid lige fornemme familien og skabe sig en idé om, hvor samtalen skal starte. Er det nyt overhovedet at have en børnebog mellem hænderne eller er der brug for inspiration til hvordan man videre stimulerer barnets sprog?

En force ved Bogstart og bibliotekernes formidling er at det er en mulighed som familierne kan vælge at tage imod, eller vælge at sige nej tak til. Det er ikke et program der skal måle, veje eller kontrollere familierne, men et kulturelt tilbud. Langt de fleste siger dog lykkeligvist ja tak til både bogpakke og en snak med den biblioteksansatte.

I mødet hvor familien siger nej tak til bogpakken, åbnes imidlertid muligheden for at få nogle interessante dialoger med, hvad vi kan kalde ’ikke-brugerne’ af Bogstart, hvilket giver perspektiver på programmet, der kan bruges til at arbejde videre ud fra, når det løbende forbedres og evalueres.

Det er ikke kun hos familierne, de biblioteksansatte banker på, det er også hos de lokale foreninger, institutioner og andre relevante parter. Bibliotekerne har udbygget de gode samarbejdsrelationer i lokalområderne og skabt kendskab og opbakning til Bogstart. Relationerne fungerer også som sparringspartnere for bibliotekerne, der bl.a. har organiseret sig med følgegrupper med tværfaglig repræsentation.

Supplerende arrangementer

Bibliotekerne følger op på formidlingen af bogpakkerne med yderligere aktiviteter målrettet de helt små børn. Bibliotekspersonalet sprudler af idéer og afholder løbende sessioner med børnesange og sanglege, rimetimer, fortæller- og dukketeater, og sågar yoga for de voksne med historiefortælling for børnene er på programmet. Det er en blanding af professionelle og bibliotekernes eget personale, der afholder arrangementerne med inddragelsen af børnene i centrum. Aktiviteterne foregår både på bibliotekerne og i lokalområderne i samarbejde med de lokale klubber, aktivitetshuse og foreninger.

Startvanskeligheder

Kendskabet til Bogstart er ved at blive opbygget i de boligområder, hvor programmet kører. Det er dog ikke alle, der har hørt om programmet endnu, og i løbet af de første tre måneder har det været vanskeligt at komme i dialog med børnefamilierne med 18 måneders børn. Den tilsendte invitation til at hente en bogpakke på biblioteket er ofte endt i skraldespanden sammen med reklamerne. Startvanskelighederne vil givetvis ændre sig i takt med at kendskabet til Bogstart udbredes og familierne har lært programmet at kende fra tidligere besøg, og de understreger værdien af at tage på besøg i de enkelte hjem på de tidligere alderstrin. At biblioteket indtager den opsøgende rolle muliggør en interaktion med forældre, som biblioteket ellers sjældent ville komme i kontakt med på anden vis.

Om bogstart

Bogstart løber over fire år i 15 kommuner. Bibliotekerne forærer børnene op til i alt fire gratis bogpakker i løbet af barnets første fire leveår. Biblioteket besøger hjemmene når barnet er henholdsvis seks og tolv måneder,inviterer familien på biblioteket, når barnet er halvandet år, og giver bogpakker til de tre-årige i områdernes børnehaver. Læs mere om Bogstart og bogpakkerne på www.bibliotekogmedier.dk.

 

Denne side er kapitel 8 af 15 til publikationen "Bibliotek og Medier 2009:2".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2009/2/index.htm
© 2009