Bibliotekerne, borgertema, borger.dk

Eva Sønderstrup-Andersen

Den fælles offentlige portal skal udvides med nye digitale borgertemaer. Bibliotek og Medier er blevet bedt om at bidrage inden for temaet Kultur & Fritid med input til ydelser og services, som dels vil være efterspurgte af, dels være værdiskabende for brugerne. Da styrelsen finder det vigtigt at bibliotekerne er repræsenteret på portalen, og at sektoren får en grad af indflydelse på, hvordan repræsentationen skal være, har vi indvilliget i at deltage og være bidragydere i dette arbejde. Sigtet er at få bibliotekerne repræsenteret i en bredere kulturel sfære, og derigennem at styrke den strategiske formidling af bibliotekernes tilbud.

Bidragydere

I arbejdsgruppen for borgertemaet Kultur & Fritid er der ud over en repræsentant fra styrelsen også repræsentanter fra henholdsvis Statens Arkiver, KL, Kulturarvsstyrelsen, Kunststyrelsen, DIF, Undervisningsministeriet, Skov- og Naturstyrelsen samt Kulturministeriets Departement. Det er således en bredt sammensat gruppe, der tilsammen dækker området.

Produkt

I arbejdet er der fokuseret på at identificere, hvilke ydelser og services inden for kultur og fritid som:

  • er efterspurgte, set fra borgerens perspektiv.

  • skaber en værdi for borgerne, dvs. at indholdet bidrager til, at borgeren opnår en merværdi. Dette kan enten være i form af at borgeren sparer tid eller ved at borgeren oplever at få et samlet overblik gennem en nem tilgængelig service.

  • skaber en værdi (besparelse) for myndighederne. Indholdet skal bidrage til at den offentlige sektor høster merværdi ved f.eks. at kunne levere en bedre og tidssvarende borgerservice, eller at den offentlige sektor realiserer effektiviseringsgevinster.

  • kan implementeres på kort sigt, således at funktionen kommer ud til brugeren hurtigst muligt. Det betyder ikke at ydelser og services med en mere langsigtet implementeringshorisont ikke skal kunne findes, blot at det ikke er dem der står først for.

Indholdselementer

I forhold til bibliotekerne er der tænkt i følgende services/ydelser:

  • Søg – bestil – forny, herunder søg i bibliotekernes baser og forny lån
  • Servicetilbud, eksempelvis Biblioteksvagten, Book en bibliotekar, Erhvervsservice og Lektiehjælp
  • Særlige services for studerende og brugere der har andre specifikke behov, eksempelvis Skrivopgave.dk og Lydavisen.dk
  • Find arrangementer, herunder kurser, udstillinger o.l.

Flere af disse services er velkendte i bibliotekssektoren, men på borger.dk’s Kultur & Fritid bliver de præsenteret i nye sammenhænge, som rækker ud over bibliotekernes egen verden. Der arbejdes på at nogle af disse services skal have et tværgående sigte, eksempelvis at aktiviteter på biblioteket kædes sammen med øvrige kulturudbud i borgernes lokalområde.

Metode

Arbejdet har været organiseret i tre workshops med temaerne Kortlægning, Idéudvikling og Scenarie. Den metodiske tilgang har været borger.dk’s tolv personas, hvoraf fire er blevet udvalgt som mest interessante i forhold til kultur og fritid. Disse fire personas er blevet brugt som omdrejningspunkt i alle tre workshops.

I kortlægningsworkshoppen har fokus været på kerneservices, potentialer og forventede borgertemabrugerbehov. For idéudviklingsworkshoppens vedkommende blev der arbejdet med at udvikle et idékatalog med kategoriserede idéer. Endelig blev der på scenarieworkshoppen arbejdet med idéerne i detaljer, og der blev udarbejdet flowdiagrammer.

Næste skridt

Til efteråret vil det egentlige implementeringsarbejde forestå. Der skal nedsættes en styregruppe og udvikles et kommissorium. Styregruppen skal arbejde med strategiske planer, informationsarkitektur, produktion af tekster etc. Først derefter vil borgertemaet Kultur & Fritid være at finde på borger.dk.

 

Denne side er kapitel 6 af 15 til publikationen "Bibliotek og Medier 2009:2".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2009/2/index.htm
© 2009