Bibliotek.dk, bibliotekerne og eDag3

Eva Sønderstrup-Andersen og Leif Andresen

Senest i 2012 skal den primære skriftlige kommunikation mellem myndigheder, virksomheder, borgere, foreninger m.m. foregå digitalt

Med denne målsætning har regeringen, Kommunernes Landsforening (KL) og Danske Regioner taget initiativ til at afholde en eDag3 under overskriften “Nem adgang til det offentlige på nettet”. Formålet med eDag3 er at give borgerne en væsentligt mere effektiv og fleksibel service på internettet.

NemID

NemID er den nye digitale signatur, som efter planen udrulles fra juli 2010 og månederne frem til årsskiftet. Signaturen adskiller sig fra den tidligere digitale signatur ved at kunne benyttes på samtlige offentlige hjemmesider og i danske banker. Dertil har flere virksomheder vist interesse for konceptet. På den måde får man én adgangsløsning, som kan anvendes langt de fleste steder, hvor man tidligere enten har brugt digital signatur eller tilsvarende bankkoder. Desuden er det muligt at bruge NemID fra en hvilken som helst computer, man skulle ønske sig, da signaturen ikke installeres på en given computer, men derimod på en central server.

Bibliotekernes særlige behov

En forudsætning for at kunne få en digital signatur og på den måde benytte NemID er, at man har et cprnr. og at man er ældre end 15 år. Flere brugere på bibliotekerne kan ikke honorere disse krav. Der er derfor indgået en aftale mellem Finansministeriet og Kulturministeriet, som friholder bibliotekerne fra disse krav, således at der på bibliotekerne stadig kan anvendes pinkoder og passwords samt andre autentificeringsmekanismer. De lokale bibliotekssystemer, bibliotek. dk og andre biblioteksløsninger er alle omfattet af denne undtagelse.

Kampagnen

Som opfølgning på eDag3 afholdes der en fælles offentlig informationskampagne. Formålet er at gøre opmærksom på offentlige digitale selvbetjeningsløsninger for på den måde at få borgerne i højere grad til at benytte digitale selvbetjeningsløsninger og dermed øge anvendelsen generelt. Kampagnen skal afvikles 1. november 2010.

Målet

Med kampagnen ønskes en generel branding af det offentlige og de offentlige selvbetjeningsløsninger. Flere offentlige institutioner og myndigheder har meldt sig på banen. På statsligt niveau er 174 løsninger og myndigheder repræsenteret – her iblandt Styrelsen for Bibliotek og Medier, der indgår som partner i kampagnen med bibliotek.dk.

bibliotek.dk – mere end fastformsmaterialer

bibliotek.dk er ikke et nyt medie, tværtimod har bibliotek.dk 10 års jubilæum den 31. oktober 2010. Antallet af besøg har været jævnt stigende siden lanceringen, og med gennemsnitlig 85.000 besøgende pr. uge er der belæg for at sige, at sitet bliver benyttet af mange mennesker.

De gængse funktioner, som primært omhandler oplysninger om (fastforms-)ma-terialer og muligheden for at bestille og reservere materialer til afhentning på eget lokalt bibliotek, er velkendte. Fra styrelsens side vil der derfor, i forbindelse med kampagnen, blive lagt vægt på, at bibliotek.dk også omfatter direkte adgang til digitalt materiale, eksempelvis musik, e-bøger og leksikonartikler.

Samarbejdspartnere

I arbejdsgruppen for kampagnen indgår, ud over styrelsen, ATP, Økonomistyrelsen, Center for borger, KL, SKAT, IT- og Telestyrelsen, SKAT/Mediecenter, Center for Energibesparelser og Virksomhedskampagnen for eDag3. Senest er NemID kommet med som partner.

Oprindeligt var det tanken, at udrulningen af NemID skulle følges op med en selvstændig kampagne. I øjeblikket påtænkes denne kampagne at blive lagt sammen med kampagnen for eDag3. Ved at sammenlægge de to kampagner sikres to stærke kampagner, der ikke blot ligger i forlængelse af hinanden, men understøtter hinandens budskaber og identitet. På den måde vil man få skabt et fælles kommunikationskoncept, som samlet set vil styrke arbejdet med brugen af digitale selvbetjeningsløsninger.

Bibliotekernes opgave

Mange borgere har ikke de fornødne iktkompetencer og læsefærdigheder, der skal til for at kunne benytte sig af digitale selvbetjeningsløsninger. Opgaven med at højne disse kompetencer har bibliotekerne taget på sig, bl.a. er bibliotekerne aktivt gået ind i konceptet Lær mere om IT og i udbredelsen af brugen af borger.dk.

På den baggrund har bibliotekerne tidligere støttet op om borger.dk-kampagne-uger. På samme måde vil bibliotekerne rundt om i landet støtte op om eDag3-kampagnen med lokale aktiviteter. Med afsæt i centralbiblioteksstrukturen vil der blive planlagt og afholdt events, kurser, happenings, uddelt materiale etc. i ugen for kampagnen.

Foto fra Campusbiblioteket Rådmandsmarken

 

Denne side er kapitel 17 af 22 til publikationen "Bibliotek og Medier 2010:2".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2010/2/index.htm
© 2010