Forår for folkebibliotekerne: Markedsføringsprojektet spirer

Jakob Nedergaard Mortensen

Der har været overvældende interesse for styrelsens initiativ om koordineret markedsføring. Ansøgninger om at deltage i forårets kompetenceudviklingsprojekt er strømmet ind, og 27 biblioteker er nu udvalgt til at deltage

Efter et udbudsforløb har Bibliotek og Medier nu, som projektets hovedsponsor, entreret med et konsortium bestående af Danmarks Biblioteksskoles Kursusafdeling (DB), Stæhr Grafisk og ZH Consulting. Der er udarbejdet et undervisningsforløb i markedsføring, som er skræddersyet til folkebibliotekerne, og som løber af stablen i marts og april måned 2009.

Deltagende biblioteker
Kurserne består af tre moduler af to dages varighed hver og finder sted i henholdsvis Aalborg, Kolding og København. De deltagende biblioteker er udvalgt af Bibliotek og Medier ud fra en vurdering af dels det store ansøgerfelts geografiske spredning, dels spredningen af store og mindre biblioteker. Det er intentionen at biblioteker fra hele landet deltager i projektet, så den nationale synergieffekt optimeres. Desuden er der en forventning om at størrelsesmæssigt ensartede biblioteker står over for identiske udfordringer og i øvrigt udgør et sammenligningsgrundlag ved benchmarking.

På den baggrund er der for de forskellige kursusforløb udvalgt følgende biblioteker, som hver især deltager med to biblioteksansatte:

  • Aalborg: Aalborg, Odder, Brønderslev, Horsens, Viborg, Thisted, Skive, Vesthimmerland og Frederikshavn

  • Kolding: Hedensted, Ringkøbing-Skjern, Varde, Middelfart, Svendborg, Sønderborg, Kolding, Tønder og Aarhus Kommunes Biblioteker
  • København: Gentofte, Københavns Kommunes Biblioteker, Hvidovre, Ballerup, Køge, Guldborgsund, Greve, Næstved og Ishøj

Markedsføring – sammen og hver for sig
I projektforløbet står DB står for den praktiske håndtering, for undervisningen og for afviklingen. Undervisningen bliver en vekselvirkning mellem seminarer, hjemmearbejde på de deltagendes institutioner og løbende konsulentbistand.

Som et væsentligt led i kursusforløbet udarbejder de deltagende biblioteker hver især en konkret markedsføringsplan og påbegynder under forløbet selve implementeringen af denne. På den måde er det en forudsætning for succes at deltagerne gør sit hjemmearbejde grundigt og hver for sig, mens man ved undervisningen i plenum sammen kan erfaringsudveksle, sparre og få svar på de spørgsmål, der er opstået under processen.

Kompetenceudviklingsprojektet har til formål at give deltagerne en værktøjsorienteret indsigt i og viden om biblioteksrelevante markedsføringsteorier og analysemetoder. Deltagerne skal altså opnå kompetencer i at udarbejde egne markedsføringsplaner. De skal klædes på, så de selv kan gennemføre konkrete interne og eksterne aktiviteter inden for markedsføring.

Til at forestå undervisningen og konsulentbistanden har DB som nævnt indledt et samarbejde med Stæhr Grafisk ved Claus Pico Stæhr samt ZH Consulting ved Zuzana Helinsky, begge erfarne undervisere og rådgivere inden for reklame, salg og markedsføring af biblioteket og dets produkter. Der er afsat fire timers konsulentbistand pr. bibliotek. Bistanden er møntet på den fase, hvor markedsføringsplanerne skal udarbejdes og færdiggøres. Den kan dog eksempelvis anvendes fleksibelt mellem kursusmodulerne af flere biblioteker, hvis de har sammenfaldende problemstillinger.

Det ny Bibliotek på en ny måde
Et af formålene med dette initiativ er i højere grad at synliggøre bibliotekspersonalet og dets kompetencer samt at øge fokus på brugerne – overordnet altså at professionalisere markedsføringsindsatsen. Personalet skal have udviklet sine kompetencer inden for såvel intern markedsføring som brugerorientering.

Paradokset ved Det ny Biblioteks store udbud af blandt andet smarte og gratis, digitale tjenester har jo netop været, at for få mennesker kender til deres eksistens. Derfor må der tænkes nyt. Folkebibliotekerne må bestemt siges at have taget opfordringen til sig: Samtlige tre undervisningsforløb er fyldt til bristepunktet. Endelig kan vi komme i gang.

 

Denne side er kapitel 8 af 16 til publikationen "Bibliotek og Medier 2009:1".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2009/1/index.htm
© 2009