
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@kulturstyrelsen.dk 

P R E S S E M E D D E L E L S E 
Radio- og tv-nævnet 
 
2. maj 2013 
 
Kaspar D. Lindhardt  
Sekretariatsleder 
 
kdl@kulturstyrelsen.dk 
Direkte tlf.: 3373 3316 

"Kina Ekspressen" på The Voice og Nova FM overtræder 
reglerne om sponsorering  
 
 
Radio- og tv-nævnet har den 1. maj 2013 truffet afgørelse om program-
rækken ”Kina Ekspressen”, sendt på radiostationerne The Voice og Nova 
FM.  
 
Af afgørelsen fremgår det, at programmerne overtræder en lang række af 
reglerne om sponsorering.  
 
Radio- og tv-nævnet fandt, at den sponsoraftale, der er indgået mellem 
SBS Radio A/S og FutuVision Media Ltd., uundgåeligt medfører en ulovlig 
påvirkning af programmernes indhold fra sponsors side. Dertil kommer, at 
sponsors produkt og hjemmeside, GB Times, ulovligt fremhæves i pro-
grammerne. Nævnet fandt også, at krediteringerne er mangelfulde, bl.a. 
fordi lytteren ikke klart bliver oplyst om, at der er tale om sponsorerede 
programmer.  
 
Nova FM sender på den landsdækkende radiokanal FM5 og har derfor sær-
lige public service-forpligtelser for så vidt angår nyhedsdækningen. Efter-
som programmerne indeholdt en blanding af forskellig information om Ki-
na, fandt Radio- og tv-nævnet ikke, at der er tale om nyhedsmagasiner, 
som er omfattet af Novas public service-forpligtelser. Reklamebekendtgø-
relsens forbud mod sponsorering af den slags programmer fandtes derfor 
ikke overtrådt, og sagen gav ikke anledning til en undersøgelse af, om No-
va FM overholder sine public service-forpligtelser. 
 
På baggrund af nævnets afgørelse må programmerne fremover ikke ud-
sendes uden en ændring af de påtalte forudsætninger for sponsoraftalen 
m.v.  
 
Læs afgørelsen om ”Kina Ekspressen” her 
 
For nærmere oplysninger kontakt: 
Sekretariatsleder Kaspar D. Lindhardt, 33 73 33 16 


